Museum Polakkasernen investerer i fremtiden

Den selvejende Institution Museum Polakkasernen har i 2024 eksisteret i 40 år, idet institutionen så dagens lys i efteråret 1984. Siden da har skiftende bestyrelser hjulpet af frivillige, med støtte fra forskellige fonde og via entreindtægter, stået for vedligehold og drift af den fredede bygning og passet det unikke museum. Det unikke museum gøres nu CO2-neutralt med luft til vand varmepumpe og solceller.

– Det har kostet rigtigt mange arbejdstimer, bekymringer og sved på panden, når presserende vedligeholdelser stod i kø, men det er lykkedes os gennem alle årene at holde os gældfri, fortæller Torsten Elsvor, som i sin tid tog initiativ til museet og har været dets formand lige siden.

Det har først og fremmest kunnet lade sig gøre takket være stor bevågenhed fra en række danske og polske fonde, ligesom vi har modtaget donationer fra nedlagte polske foreninger på Lolland-Falster, fra en ophørt lokal beboerforening, som i sin tid var med til at starte museet og en arv fra et af vore mangeårige medlemmer.

– Senest har vi gået tilsagn fra den lokale Grøn Pulje til etablering af en overdækning ved museet som skal forsynes med solceller, og det – sammenholdt med at oliefyret er udskiftet med en luft til vand varmepumpe gør, at vi formentlig bliver det første CO2-netútrale foreningsejede museum. Det er et tigerspring ind i fremtiden, siger Torsten Elsvor.

Det bliver kulminationen på en lang række investeringer de seneste tre år for at fremtidssikre museet, som nu er ene om at fortælle historien om de flere tusinde polske roepiger og – karle, der kom til Danmark som sæsonarbejdere i perioden 1893 frem til 1929. Blandt de fonde, som har støttet museet og været med til at sikre den fredede bygning og de nye initiativer er: Varelotteriet, Lolland-Falster og Langelands Købstæders Brandsocietets Fond, Lollandsfonden, Sparekassen Rødbys Legat, Møenbogaardfonden og Slots- og Kulturstyrelsen og altså senest Grøn Pulje. Dertil kommer en række mindre tilskud fra lokale foreninger og klubber.

Lørdag 21. juni 2024 kunne der holdes rejsegilde på pavillonen.
Pavillonen på arealet ved siden af den fredede Polakkasernen skal tjene flere formål. Dels skal den bruges, når større busgrupper kommer på besøg og dels skal den bruges ved forskellige arrangementer og udstillinger. Og så er det ønsket, at beboerne i Tågerup også får mulighed for at benytte sig af pavillonen til sammenkomster og lignende.

Ud over den løbende vedligeholdelse er der de seneste 2-3 år gennemført en række investeringer for at fremtidssikre museet:
De informative plancher i Museet har fået et facelift, og der er tilføjet nye. Polakkasernen har fået skulpturen af to roepiger som blikfang. Loftsrummet er isoleret. Varmeanlægget er optimeret, og oliefyret er udskiftet med en luft til vand Varmepumpe. Fyrrummet og toiletterne har fået en makeover. Vinduerne i stueetagen mod vest er blevet malet. Gulvet som udgør etageadskillelsen er udskiftet efter et voldsomt og ødelæggende borebilleangreb.
Der er opført et depot- og teknikskur. Der er opsat permanent overvågning, og nu er museet på Sydlolland ved at nå i mål med den overdækkede pavillon og solcellerne.

– Det kan vi vist godt være bekendt, siger Torsten Elsvor, der er taknemmelig for støtten fra fonde, foreninger og private og ikke mindst for de frivillige, der passer museet og levendegør udstillingerne.

Udostępnij artykuł:

Facebook
Twitter

Warto przeczytać

Podróże Madame Curie

Jakub Müller na łamach swojej blisko 800-stronicowej książki „Podróże Madame Curie”, której napisanie zajęło mu 5 lat, zaprasza czytelników w fascynujące podróże z naszą noblistką do 15 krajów na czterech kontynentach. W podróże koleją, statkami i samochodami, motorem, wielbłądem, dorożką, kolejką linową i wojskową motorówką. Według autora Maria Curie-Skłodowska odbyła co najmniej 69 podróży, pokonała ponad 140 tysięcy kilometrów. Dotyczy to tylko udokumentowanych podróży, całkiem możliwe, że było ich więcej…

Szczeciński finał „The Tall Ships Races 2024”

Tegoroczne międzynarodowe regaty „The Tall Ships Races 2024” wystartowały 27 czerwca z litewskiej Kłajpedy. Jednostki ścigały się przez 5 tygodni na trasie Kłajpeda – Helsinki – Tallinn – Turku – Mariehamn – Szczecin. Finał regat odbył się w Szczecinie w dniach 2-5 sierpnia po 7 latach przerwy i ponownie tam powrócił. Wzięło w nim udział blisko 70 żaglowców i jachtów oraz półtora tysiąca żeglarzy z 15 krajów świata. Wśród nich były m.in.: ekwadorski „Guayas”, niemiecki „Roald Amundsen”, polskie: „Dar Młodzieży”, „Fryderyk Chopin”, „Dar Szczecina” czy litewska „Lietuva”. Tak więc Szczecin stał się już po raz czwarty stolicą polskiego żeglarstwa i ponownie stać się portem finałowym międzynarodowych regat „The Tall Ships Races”.

Nowy Ambasador RP w Królestwie Danii

24 lipca 2024 r. sejmowa komisja Spraw Zagranicznych zaopiniowała pozytywnie kandydaturę Ewy Dębskiej na Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Królestwie Danii.